Заглавная страница. Let 410


Let L 410. Фото. Видео. Схема салона. Характеристики. Отзывы.

 

 

Let L 410 «Turbolet» — универсальный девятнадцатиместный двухмоторный самолет для региональных воздушных линий. Самолет с сокращенными взлетно-посадочными свойствами (УВП в названии L410 UVPE20 означает русскую аббревиатуру "Укороченный взлет и посадка") разработан  конструкторским бюро Let завода . Предназначался для эксплуатации на травяных, грунтовых,  снежных неподготовленных  площадках, а также в аэропортах с короткими полосами. Производится до настоящего времени на чешском заводе Let. Другие наименования: Турболет, Лет, Л410, Лет Л410,  разговорные — Элка, Чебурашка.

История производства и создания

Проектирование самолёта началось в 1966 году. Впервые опытный самолёт, снабженный ТВД Pratt&Whitney РТ6А27 (2х715л.с.), прошел лётные испытания 16.04.1969. Регулярное использование самолётов Л410А открыла первой в конце 1971 года чехословацкая авиационная компания «Слов Эйр» (Братислава), котоаря обслуживала местные авиационыне линии — к началу 1974 года она приобрела двенадцать самолётов. Всего построили 31 самолёт. 5 самолётов (номер  72010306 и номер 720201) Л410А с моторами РТ6А27, построенных под названием Л410АС к 1972 году, были в 1973 году переданы в Советский Союз. Самолёты получили регистрационные  советские номера СССР67251 - СССР67255. Первый из них на аэродром привёл Франтишек Свинка, чешский летчик-испытатель. Аэродромный люд сразу же назвал симпатичный самолет «Чебурашкой».

В 1973 году стартовали лётные проверки самолёта L410M, снабженного чешскими ТВД Вальтер М601А. L410M стал второй серийной вариацией «Турболета». Всего до конца 1978 для Министерства гражданской авиации Советского Союза поступило сто самолётов Л410М/МУ.

В 1979 году стартовало производство улучшенной модификации Л410УВП, которая стала главной серийной моделью. Этот самолёт от предшествующих вариантов отличался более длинным фюзеляжем, большими размерами вертикального оперения и крыла, использованием интерцепторов и ТВД Вальтер М601В (2х730л.с.). Данный самолёт прошёл в СССР программу сертификации и был взят в использование «Аэрофлотом». Дальнейшим развитием был вариант L410UVPE с более мощными ТВДМ601Е. Первый полёт такого самолёта состоялся 30.12.1984. Он имеет улучшенные взлётно-посадочные характеристики и уменьшенный уровень шума в кабине. В  1986 сертифицирован в Советском Союзе. Разработана модификация Л420 с мощными ТВДМ601 °F (2х778л.с.), большей взлетной массой (6,8т) и улучшенными лётными свойствами (лётные испытания самолёта стартовали в 1993 году).

К началу 1992 года в Советском Союзе оставалось 750 самолётов Л410.

 

 

Используется в военных и гражданских летных училищах для предварительного обучения будущих пилотов военно-транспортной и дальней авиации.

После развала Советского Союза и СЭВ в 1990-х годах, упал спрос на самолёты Л410, и темпы их производства снизились более чем в десять раз (с 50 самолетов в год до двух-пяти). Ситуация улучшилась значительно с 2008 года, когда 51 процент акций Let Kunovice (Aircraft Industries) выкупило российское общество «Уральская горно-металлургическая компания». Темп выпуска в 2010—2012 годах составил восемь-десять самолетов в год. Планируют довести ежегодный темп выпуска до 16—18 самолетов.

В 2013 году производилась модификация L410 UVPE20, оборудованная аналоговой или цифровой авионикой (на выбор), системой TCAS, автопилотом. L410 UVPE20 имеет сертификат типа АРМАК.

 ОАО «Уральская горно-металлургическая компания» в сентябре 2013 года приобрело 49 процентов акций компании LetKunovice (Aircraft Industries).  УГМК таким образом стала единственным собственником Aircraft Indistries, доведя  пакет акций до 100 процентов.

Аэродинамическая схема являет собой турбовинтовой двухмоторный высокоплан с хвостовым однокилевым оперением.

 

Технические характеристики L410 UVP-E20:

 

Длина: 14,487м.

Высота: 5,83м.

Размах крыльев: 19,478м.

Площадь крыла: 34,86кв.м.

Дальность полета:  1500км.

Максимальная скорость:  395км/ч.

Потолок:  8000м.

Число пассажирских мест: 19мест.

Экипаж: 2человека.

Коммерческая нагрузка: 1800кг.

Тип мотора: 2×ТВД GEH80200

Взлетная мощность: 2×800л.с

Тип воздушного винта: 2×AVIA AV725.

Количество лопастей на винте: 5.

Диаметр воздушных винтов: 2,3м.

Масса пустого самолёта: 4050кг.

Масса взлетная максимальная: 6600кг.

Масса топлива в основных баках: 1000кг.

Масса топлива в концевых баках: 300кг.

 

 

Посмотреть другие самолеты

avia.pro

Самолет Л 410 (Let 410): технические характеристики, безопасность, фото

Самолет L 410 – произведен в Чехословакии, является пассажирским самолетом малого класса. Разрабатывался в далеком 1966 году, а в 1969 в небо поднялся первый испытательный образец. Путем многих доработок и модернизаций, самолет получил отличные технические характеристики для своего времени. Let 410 стал быстро набирать популярность и появился практически на всех континентах.

К преимуществам L 410 тогда относились: легкость и маневренность, способность посадки на землю, комфорт и повышенная грузоподъемность.

Общая информация

Модель была очень востребована в Советском Союзе, однако при его распаде, да и распаде соцлагеря в целом, L 410 оказался под угрозой закрытия производства. Спасла ситуацию Уральская горно-металлургическая компания, которая купила половину акций завода производителя и вкладывает средства в модернизацию самолета.

Наиболее распространенная версия самолета – Л410УВП, что означает «укороченная взлетная полоса». В мире около 400 экземпляров данной модели в разных странах мира. Министерство транспорта РФ планирует широкое использование самолета для внутренних пассажирских перевозок. По сравнению с Ан-2, обладал большей безопасностью и комфортом. Пересесть на чешскую модель было весьма престижным.

Рассмотрев модификацию L-410UVP отметим, что есть возможность посадки на короткие ВПП, причем не только с асфальтовым, но и грунтовым покрытием. Самолет вполне хорошо эксплуатировался на Африканском континенте, при условиях посадки на грунтовые автодороги, либо поля. Шасси не такое прочное, как у советского АН-2, но, при его двух двигателях, безопасно эксплуатируется на любой местности, где самолеты с одним мотором, терпят крушение.

Также Л 410 широко использовался как тренажер для курсантов училищ военнотранспортной авиации СССР. В частности, это относится к Балашовскому Высшему Военно-Авиационному Училищу Летчиков, сокращенно БВВАУЛ, расположенного в Саратовской области. Именно на этой машине совершали свои первые полеты курсанты.

Характеристики самолета

L 410 имеет трехопорное шасси с носовой стойкой. Полный цикл сборки осуществляется чешским предприятием. Если точнее, здесь находится производственная линия для всех этапов строительства самолета.

 

В серийной версии L 410 установлены 2 турбовинтовых двигателя марки GE H80-200.

Максимальная дальность перелета около 1500 км., а продолжительность – не более 5 часов. Вместимость лайнера – 19 человек, не считая двух членов экипажа.

Дальше приведем более полный перечень характеристик:

  1. Длина – 14,42 метра;
  2. Размах крыльев – 20 метров;
  3. Высота самолета – 5,83 метра;
  4. Вес без груза — 4 тонны;
  5. Максимальная скорость – 335 км/ч;
  6. Емкость бака — 1680 литров;
  7. Ширина салона – 1,9 метра.

Расход топлива

Еще одним из основных преимуществ является расход топлива самолета, который составляет всего лишь от 250 до 280 литров в час.

Безопасность Let 410

Надежностью Л-410 похвастать не может – из 1100 самолетов потерпели крушение почти 10%, жертвами стали более 400 человек. Однако это обусловлено тем, что за почти полвека существования самолет эксплуатировалась самым нещадным образом. Если говорить о современной модели, она отличается большей безопасностью, обусловленной новейшими техническими решениями (автопилот, система навигации, система предупреждения столкновения). Двигатели тоже сильно доработаны.

Крушение Л410 в Хабаровском крае

15 ноября 2017 года в Хабаровском крае потерпел крушение самолет L410 с 5 пассажирами и 2 членами экипажа. В результате падения лайнера, погибли 6 человек, спастись удалось только ребенку примерно 4 лет. Организовано расследование, в котором на данный момент отрабатывается две версии произошедшего – отказ техники и ошибка пилотирования. Погодные условия были благоприятными. Пока следствие склоняется к отказу техники, так как экипаж до конца боролся за самолет. К проверке присоединился также представитель завода-изготовителя.

Стоимость самолета L 410

Стоимость Let 410 в новейшей модификации достигает 2,4 миллиона евро за одну единицу. Однако часто встречаются частные объявления о продаже этого самолета. Ценник на вторичном рынке самолетов достигает около 1 миллиона долларов за экземпляр в зависимости от возраста, налета и состояния.

Отзывы пассажиров

Почти все люди, которые когда-либо заходили на борт, лестно отзывались об этом самолете. Шумоизоляция и удобство здесь действительно на уровне.

Let L-410 находятся в эксплуатации авиакомпаний, предоставляющих услуги авиатакси. Л 410 выпускается в разных видах — десантном, амбулаторном, грузовом и представительском.

Именно поэтому, стандартный вариант обладают весьма высоким уровнем комфорта. Дизайн салона часто модифицируется, исходя из нужд авиакомпании, а также владельца самолета (при частном владении).

Новые модели обладают отличные параметры безопасности, которые позволяют перевозить пассажиров, а также груз без повреждений. Постоянные модификации самолета располагают все более комфортными вариантами салона, в основном по схеме 2+1.

Производители завода, принадлежащего российской компанией УГМК, приступают к разработке новых моделей, с более мощными двигателями, увеличенным багажным отделением, отлично оборудованной по последнему слову техники кабиной.

Эти усовершенствования целиком и полностью идут на повышение комфортности полета пассажиров, которые и по сей день оставляют только лестные отзывы о полете на самолете марки Л 410.

Смотрите видео истории создания Л 410:

В заключении можно сказать, что чешский самолет-долгожитель L 410, до сих пор способен выполнять задачи в самых разных погодных условиях. Благодаря легкости и маневренности, самолет справляется с полетом над любым рельефом. И все это несмотря на то, что первой модификации «стукнуло» уже почти 50 лет! У многих стран на разных континентах все еще возникает потребность в применении этого самолета чешского производства, который еще долгое время будет производиться на заводе в Чехии.

pilotgid.ru

let 410 Wikipedia

Twin-engine short-range transport aircraft

The Let L-410 Turbolet is a twin-engine short-range transport aircraft, manufactured by the Czech aircraft manufacturer Let Kunovice (named Aircraft Industries since 2005), often used as an airliner. The aircraft is capable of landing on short and unpaved runways and operating under extreme conditions from +50 °C to -50 °C. In 2016, 1,200 L-410 have been built and over 350 are in service in more than 50 countries.[1]

Development[]

Walter M601 engine installation

Development of the L-410 was started in the 1960s by the Czechoslovak aircraft manufacturer Let Kunovice. The Soviet airline Aeroflot was looking for a turboprop-powered replacement for the Antonov An-2 aircraft, initiating the design development by Let. After preliminary studies of an aircraft called the L-400, a new version was introduced called the L-410 Turbolet. The first prototype, designated XL-410, flew on April 16, 1969. Because of delays in the development of a suitable Czech engine (Walter M601), the prototype and first production version were powered by Pratt & Whitney Canada PT6-27 engines.

After M601 development was completed, the PT6 engine was replaced by M601 engines coupled with Avia V508 three-blade propellers and the next variant was introduced, the L-410M.

A further version for Aeroflot was the L-410 UVP. This has improved performance in take-off and landing due to increased wing and tail area - STOL. However, due to an increased empty weight and a shift in the center of gravity, the aircraft had a decreased seating capacity: 15 passengers.

The L-410UVP-E (the most common variant of the L-410) has increased maximum take-off weight to 6400 kg, M601E engines with increased power, new five-blade propellers designated V 510 and the provision for wing tip tanks to increase fuel quantity. First flight was made in 1984, and production started in 1986.

The L-410UVP-E9 and UVP-E20 are versions which vary from each other only by minor changes arising from various certification regulations. The last L-410 family member is the L-420 which uses the new Walter engine variant, the M601F. Currently produced L 410 UVP-E20's are powered by next derivative of M601 engine designated as GE H80-200 and new Avia Propeller AV-725 five blade propellers.

The L-420 was first approved by the US FAA on March 11, 1998, then the L-410 UVP-E20 on June 30, 2015.[3] The L-410 UVP-E20 was EASA certified on 4 February 2005 on the other variants on 28 March 2007.[4]

On 3 September 2013 the Russian company UGMK (Iskander Machmudov) became the wholesale owner of LET Kunovice Aircraft Industries. They announced that they would produce the L-410 also in Russia within the year.[5] On 7 July 2015 UGMK represented first L-410NG aircraft manufactured in Russia.[6]

Design[]

The L-410 UVP-E is an unpressurized all-metal high-wing commuter aircraft, with Avia V 510 five-blade propellers. It is equipped with a retractable undercarriage. The aircraft uses two hydraulic circuits: main and emergency. The main electrical system operates with 28V DC. The de-icing system is leading edge pneumatic deicers and electrical heating of propellers, cockpit windshields and pitot-static system heads. Maximum take-off weight of the L-410 UVP-E is 6400 kg with the possibility of an increase to 6600 kg for the E9 and E20 variants, seating capacity 17 to 19. Cruise speed is 170 KIAS, maximum range about 770 nautical miles (1,430 km). The airplane is certified for IFR operation, CAT I ILS approach, and flights in icing conditions.

The L 410 UVP-E20 is certified on the basis of FAR 23 either Amendment 34 or Amendment 41. It is certified by the EU, the Russian Federation, the USA, Brazil, Argentina, Chile, Peru, Venezuela, Cuba, India, Nepal, Philippines, Korea, Indonesia, Republic of South Africa, Algeria, Australia, Taiwan, Turkey, and many other countries accepting some of the previous certificates.[7] The aircraft has also been approved for operation in a number of other countries, such as Kenya, Tanzania, Uganda, Tunisia, Colombia, Venezuela, South Korea and others.

Variants[]

  • L-410: Prototype, three units built.
  • L-410A: First series with Pratt & Whitney PT6A-27 turbo-prop engines. Twelve built.
    • L-410AB: Version with four-bladed propellers.
    • L-410AF: Aerial photo version supplied to Hungary.
    • L-410AG: With modified equipment. Never built.
    • L-410AS: Test aircraft, supplied to the USSR. Five airplanes built
  • L-410FG: Aerial photography version based on L-410UVP
  • L-410M: Second series with Walter M601A engines.
    • L-410AM: Version with improved M601Bs, also known as L-410MA or L-410MU.
  • L-410UVP: (Ukorochennaya vzlot-posadka, "short take-off and landing") Third series, fundamentally modified. Main changes are a trunk, an extended wingspan by 0.80 m (2.6 ft), M601Bs, a higher horizontal stabilizer. The UVP variants possesses STOL characteristics.
    • L-410UVP-S: Salon variant of the UVP with upward hinged entrance hatch.
    • L-410UVP-E: Re-equipped with M601Es, five-bladed Avia V510 propellers, additional fuel tanks at the wing ends.
    • L-410T: Transport variant of the UVP with larger loading hatch (1.25 m × 1.46 m (4.1 ft × 4.8 ft)), can transport 6 stretchers as a medical airplane with a medic, or 12 parachutists. It can also carry 1,000 kg of cargo containers.
  • L-420: upgraded L-410UVP-E - new M601Fs, certified variant of the L 410 UVP-E20
  • L-410NG: New version featuring new GE H85 engines, a longer nose and a larger rear area to contain more luggage, new wings and a new glass cockpit. The fuselage will be the same of the classic L-410 but it will be made of newer materials. Following the roll out of the prototype it made its maiden flight on 29 July 2015. Type certification is expected in 2016 with production planned to start in 2017.[8] Power will grow to 850 shp instead of the previous 800 shp GE H80-200, speed increases to 223kt (412 km/h). Maximum take-off weight rises 500 kg to 7,000 kg and range to 1,350 nm up from the current 820 nm (1,520 km). Fuel capacity rises from 1,300 kg to 2,450 kg and endurance from 5h to 9h. FAA, EASA and Russian certification due in late 2017.[9]

Operators[]

Many L-410 were delivered to the former Soviet Union and ex-Soviet states and stayed there and in Russia, but some have been also sold to airlines in Asia, Africa, Central America, and South America. Forty aircraft are in use throughout Europe for commercial operation or skydiving.

Civilian[]

In July 2015, 178 Let L-410 were in airline service : 73 in Africa, 58 in Europe, 41 in Americas and 6 in Asia Pacific and the Middle East ; its airline operators with four or more aircraft were:[10]

Notable accidents[]

The L-410 has experienced 116 accidents with 426 fatalities.[11] With at least 20 fatal crashes from 2003 to 2013, it is one of the most accident-prone aircraft.[12] However, the operator’s safety rating and operations procedures are more important than the aircraft design, and the L-410 operate where most aircraft cannot, in rugged mountainous and jungles, often onto grass or gravel runways; the latest LET410 UVP-E20 and L420 produced since 1990 have an excellent safety record.[13]

Specifications (L 410 UVP-E20)[]

Data from LET[1]

General characteristics

  • Capacity: 19 passengers
  • Payload: 1,800 kg (3,968 lb)
  • Length: 14.42 m (47.30 ft)
  • Wingspan: 19.98 m (65.55 ft)
  • Height: 5.97 m (19.55 ft)
  • Wing area: 34.86 m² (375.2 ft²)
  • Empty weight: 4,200 kg (10,582 lb)
  • Loaded weight: 6,000 kg (13,228 lb)
  • Max. takeoff weight: 6,600 kg (14,550 lb)
  • Fuel capacity: 1,300 kg (2,866 lb)
  • Powerplant: 2 × General Electric H80-200 turboprop engines, 597 kW (800 hp) each
  • Propellers: Avia 5-blade AV 725
    • Propeller diameter: 2.30 m (7.50 ft)

Performance

  • Cruise speed: 405 km/h (219 ktas) max cruise
  • Range: 510 km (275 nmi) 1,800 kg payload, ISA, FL140, 45 min reserve
  • Ferry range: 1,500 km (810 nmi)
  • Endurance: 5.1h
  • Service ceiling: 8,382 m (27,500 ft) single engine: 4,755 m (15,600 ft)
  • Rate of climb: 8.50 m/s (1,673 ft/min) single engine: 1.8 m/s (354 ft/min)
  • Fuel consumption: 240 kg/h (77 gal/h)
  • Take-off (ISA, SL, MTOW): 510 m (1,673 ft)
  • Landing (ISA, SL, MLW: 500 m (1,640 ft)

See also[]

Aircraft of comparable role, configuration and era

References[]

  1. ^ a b c L 410 UVP-E20 brochure (PDF), LET, 2016 
  2. ^ "Aircraft Industries, a.s. made a great step towards opening up the Chinese market" (PDF) (Press release). LET Aircraft Industries, a.s. 1 Apr 2016. 
  3. ^ Type Certificate data sheet No. A42CE (PDF), FAA, June 24, 2016 
  4. ^ Type Certificate data sheet A.026 Issue 22 (PDF), EASA, August 14, 2017, archived from the original (PDF) on August 18, 2017 
  5. ^ "Новости NEWSru.com :: Чешский самолет L-410 окончательно станет российским". newsru.com. Retrieved 7 March 2016. 
  6. ^ "ВЗГЛЯД / УГМК представила новый российский самолет L-410 NG". vz.ru. Retrieved 7 March 2016. 
  7. ^ "Certificates L 410". LET. 
  8. ^ "Let L-410NG". Airliner World: 19. October 2015. 
  9. ^ "ILA: Aircraft Industries targets 2016 sales for new L410 turboprop". Flight International. 31 May 2016. 
  10. ^ "World Airliner Census" (PDF). Flight Global. August 2015. 
  11. ^ Ranter, Harro. "Aviation Safety Network > ASN Aviation Safety Database > Aircraft type index > Let L-410 > Let L-410 Statistics". aviation-safety.net. 
  12. ^ Oliver Smith (19 June 2013). "'Least safe' aircraft models revealed". The Telegraph. 
  13. ^ Christine Forbes Smith (June 26, 2013). "Design of aircraft is rarely a crash factor". 

External links[]

Wikimedia Commons has media related to Let L-410.

en.wikibedia.ru

let-410 Wikipedia

Twin-engine short-range transport aircraft

The Let L-410 Turbolet is a twin-engine short-range transport aircraft, manufactured by the Czech aircraft manufacturer Let Kunovice (named Aircraft Industries since 2005), often used as an airliner. The aircraft is capable of landing on short and unpaved runways and operating under extreme conditions from +50 °C to -50 °C. In 2016, 1,200 L-410 have been built and over 350 are in service in more than 50 countries.[1]

Development[]

Walter M601 engine installation

Development of the L-410 was started in the 1960s by the Czechoslovak aircraft manufacturer Let Kunovice. The Soviet airline Aeroflot was looking for a turboprop-powered replacement for the Antonov An-2 aircraft, initiating the design development by Let. After preliminary studies of an aircraft called the L-400, a new version was introduced called the L-410 Turbolet. The first prototype, designated XL-410, flew on April 16, 1969. Because of delays in the development of a suitable Czech engine (Walter M601), the prototype and first production version were powered by Pratt & Whitney Canada PT6-27 engines.

After M601 development was completed, the PT6 engine was replaced by M601 engines coupled with Avia V508 three-blade propellers and the next variant was introduced, the L-410M.

A further version for Aeroflot was the L-410 UVP. This has improved performance in take-off and landing due to increased wing and tail area - STOL. However, due to an increased empty weight and a shift in the center of gravity, the aircraft had a decreased seating capacity: 15 passengers.

The L-410UVP-E (the most common variant of the L-410) has increased maximum take-off weight to 6400 kg, M601E engines with increased power, new five-blade propellers designated V 510 and the provision for wing tip tanks to increase fuel quantity. First flight was made in 1984, and production started in 1986.

The L-410UVP-E9 and UVP-E20 are versions which vary from each other only by minor changes arising from various certification regulations. The last L-410 family member is the L-420 which uses the new Walter engine variant, the M601F. Currently produced L 410 UVP-E20's are powered by next derivative of M601 engine designated as GE H80-200 and new Avia Propeller AV-725 five blade propellers.

The L-420 was first approved by the US FAA on March 11, 1998, then the L-410 UVP-E20 on June 30, 2015.[3] The L-410 UVP-E20 was EASA certified on 4 February 2005 on the other variants on 28 March 2007.[4]

On 3 September 2013 the Russian company UGMK (Iskander Machmudov) became the wholesale owner of LET Kunovice Aircraft Industries. They announced that they would produce the L-410 also in Russia within the year.[5] On 7 July 2015 UGMK represented first L-410NG aircraft manufactured in Russia.[6]

Design[]

The L-410 UVP-E is an unpressurized all-metal high-wing commuter aircraft, with Avia V 510 five-blade propellers. It is equipped with a retractable undercarriage. The aircraft uses two hydraulic circuits: main and emergency. The main electrical system operates with 28V DC. The de-icing system is leading edge pneumatic deicers and electrical heating of propellers, cockpit windshields and pitot-static system heads. Maximum take-off weight of the L-410 UVP-E is 6400 kg with the possibility of an increase to 6600 kg for the E9 and E20 variants, seating capacity 17 to 19. Cruise speed is 170 KIAS, maximum range about 770 nautical miles (1,430 km). The airplane is certified for IFR operation, CAT I ILS approach, and flights in icing conditions.

The L 410 UVP-E20 is certified on the basis of FAR 23 either Amendment 34 or Amendment 41. It is certified by the EU, the Russian Federation, the USA, Brazil, Argentina, Chile, Peru, Venezuela, Cuba, India, Nepal, Philippines, Korea, Indonesia, Republic of South Africa, Algeria, Australia, Taiwan, Turkey, and many other countries accepting some of the previous certificates.[7] The aircraft has also been approved for operation in a number of other countries, such as Kenya, Tanzania, Uganda, Tunisia, Colombia, Venezuela, South Korea and others.

Variants[]

  • L-410: Prototype, three units built.
  • L-410A: First series with Pratt & Whitney PT6A-27 turbo-prop engines. Twelve built.
    • L-410AB: Version with four-bladed propellers.
    • L-410AF: Aerial photo version supplied to Hungary.
    • L-410AG: With modified equipment. Never built.
    • L-410AS: Test aircraft, supplied to the USSR. Five airplanes built
  • L-410FG: Aerial photography version based on L-410UVP
  • L-410M: Second series with Walter M601A engines.
    • L-410AM: Version with improved M601Bs, also known as L-410MA or L-410MU.
  • L-410UVP: (Ukorochennaya vzlot-posadka, "short take-off and landing") Third series, fundamentally modified. Main changes are a trunk, an extended wingspan by 0.80 m (2.6 ft), M601Bs, a higher horizontal stabilizer. The UVP variants possesses STOL characteristics.
    • L-410UVP-S: Salon variant of the UVP with upward hinged entrance hatch.
    • L-410UVP-E: Re-equipped with M601Es, five-bladed Avia V510 propellers, additional fuel tanks at the wing ends.
    • L-410T: Transport variant of the UVP with larger loading hatch (1.25 m × 1.46 m (4.1 ft × 4.8 ft)), can transport 6 stretchers as a medical airplane with a medic, or 12 parachutists. It can also carry 1,000 kg of cargo containers.
  • L-420: upgraded L-410UVP-E - new M601Fs, certified variant of the L 410 UVP-E20
  • L-410NG: New version featuring new GE H85 engines, a longer nose and a larger rear area to contain more luggage, new wings and a new glass cockpit. The fuselage will be the same of the classic L-410 but it will be made of newer materials. Following the roll out of the prototype it made its maiden flight on 29 July 2015. Type certification is expected in 2016 with production planned to start in 2017.[8] Power will grow to 850 shp instead of the previous 800 shp GE H80-200, speed increases to 223kt (412 km/h). Maximum take-off weight rises 500 kg to 7,000 kg and range to 1,350 nm up from the current 820 nm (1,520 km). Fuel capacity rises from 1,300 kg to 2,450 kg and endurance from 5h to 9h. FAA, EASA and Russian certification due in late 2017.[9]

Operators[]

Many L-410 were delivered to the former Soviet Union and ex-Soviet states and stayed there and in Russia, but some have been also sold to airlines in Asia, Africa, Central America, and South America. Forty aircraft are in use throughout Europe for commercial operation or skydiving.

Civilian[]

In July 2015, 178 Let L-410 were in airline service : 73 in Africa, 58 in Europe, 41 in Americas and 6 in Asia Pacific and the Middle East ; its airline operators with four or more aircraft were:[10]

Notable accidents[]

The L-410 has experienced 116 accidents with 426 fatalities.[11] With at least 20 fatal crashes from 2003 to 2013, it is one of the most accident-prone aircraft.[12] However, the operator’s safety rating and operations procedures are more important than the aircraft design, and the L-410 operate where most aircraft cannot, in rugged mountainous and jungles, often onto grass or gravel runways; the latest LET410 UVP-E20 and L420 produced since 1990 have an excellent safety record.[13]

Specifications (L 410 UVP-E20)[]

Data from LET[1]

General characteristics

  • Capacity: 19 passengers
  • Payload: 1,800 kg (3,968 lb)
  • Length: 14.42 m (47.30 ft)
  • Wingspan: 19.98 m (65.55 ft)
  • Height: 5.97 m (19.55 ft)
  • Wing area: 34.86 m² (375.2 ft²)
  • Empty weight: 4,200 kg (10,582 lb)
  • Loaded weight: 6,000 kg (13,228 lb)
  • Max. takeoff weight: 6,600 kg (14,550 lb)
  • Fuel capacity: 1,300 kg (2,866 lb)
  • Powerplant: 2 × General Electric H80-200 turboprop engines, 597 kW (800 hp) each
  • Propellers: Avia 5-blade AV 725
    • Propeller diameter: 2.30 m (7.50 ft)

Performance

  • Cruise speed: 405 km/h (219 ktas) max cruise
  • Range: 510 km (275 nmi) 1,800 kg payload, ISA, FL140, 45 min reserve
  • Ferry range: 1,500 km (810 nmi)
  • Endurance: 5.1h
  • Service ceiling: 8,382 m (27,500 ft) single engine: 4,755 m (15,600 ft)
  • Rate of climb: 8.50 m/s (1,673 ft/min) single engine: 1.8 m/s (354 ft/min)
  • Fuel consumption: 240 kg/h (77 gal/h)
  • Take-off (ISA, SL, MTOW): 510 m (1,673 ft)
  • Landing (ISA, SL, MLW: 500 m (1,640 ft)

See also[]

Aircraft of comparable role, configuration and era

References[]

  1. ^ a b c L 410 UVP-E20 brochure (PDF), LET, 2016 
  2. ^ "Aircraft Industries, a.s. made a great step towards opening up the Chinese market" (PDF) (Press release). LET Aircraft Industries, a.s. 1 Apr 2016. 
  3. ^ Type Certificate data sheet No. A42CE (PDF), FAA, June 24, 2016 
  4. ^ Type Certificate data sheet A.026 Issue 22 (PDF), EASA, August 14, 2017, archived from the original (PDF) on August 18, 2017 
  5. ^ "Новости NEWSru.com :: Чешский самолет L-410 окончательно станет российским". newsru.com. Retrieved 7 March 2016. 
  6. ^ "ВЗГЛЯД / УГМК представила новый российский самолет L-410 NG". vz.ru. Retrieved 7 March 2016. 
  7. ^ "Certificates L 410". LET. 
  8. ^ "Let L-410NG". Airliner World: 19. October 2015. 
  9. ^ "ILA: Aircraft Industries targets 2016 sales for new L410 turboprop". Flight International. 31 May 2016. 
  10. ^ "World Airliner Census" (PDF). Flight Global. August 2015. 
  11. ^ Ranter, Harro. "Aviation Safety Network > ASN Aviation Safety Database > Aircraft type index > Let L-410 > Let L-410 Statistics". aviation-safety.net. 
  12. ^ Oliver Smith (19 June 2013). "'Least safe' aircraft models revealed". The Telegraph. 
  13. ^ Christine Forbes Smith (June 26, 2013). "Design of aircraft is rarely a crash factor". 

External links[]

Wikimedia Commons has media related to Let L-410.

en.wikibedia.ru

Википедия - свободная энциклопедия

Избранная статья

Кассиодор (лат. Flavius Magnus Aurelius Cassiodorus Senator, между 480—490, Сцилациум, Бруттий — между 585—590, там же) — римский писатель-панегирист, историк и экзегет, государственный деятель во время правления короля остготов Теодориха Великого и его преемников, вершиной его карьеры стала должность префекта претория Италии.

Происходил из сирийского рода, поселившегося в Италии в IV веке, три поколения его предшественников занимали разнообразные государственные посты. Кассиодор начал карьеру придворного панегириста в первом десятилетии VI века. После падения Остготского королевства Кассиодор, по-видимому, полтора десятилетия провёл в Константинополе, в 554 году удалился в родовое имение на юге Италии, где основал просветительский центр, монастырь Виварий, в котором занялся реализацией своей образовательной и культурной программы. В библиотеке Вивария имелись все основные произведения позднеримской христианской литературы, а также многие классические сочинения; в монастыре осуществлялись переводы с греческого языка, которым сам Кассиодор владел слабо. Последние труды — о правописании и исчислении даты Пасхи — написаны в 93-летнем возрасте.

Принципиальная обращённость произведений Кассиодора к современникам обеспечила популярность его трудов, его наследие широко использовали Павел Диакон, Беда Достопочтенный, Гинкмар Реймский, Алкуин, Рабан Мавр, Марсилий Падуанский. Традиция скриптория и школы Вивария были продолжены в Монте-Кассино и аббатстве Боббио.

(далее…)

encyclopaedia.bid

Википедия - свободная энциклопедия

Избранная статья

Кассиодор (лат. Flavius Magnus Aurelius Cassiodorus Senator, между 480—490, Сцилациум, Бруттий — между 585—590, там же) — римский писатель-панегирист, историк и экзегет, государственный деятель во время правления короля остготов Теодориха Великого и его преемников, вершиной его карьеры стала должность префекта претория Италии.

Происходил из сирийского рода, поселившегося в Италии в IV веке, три поколения его предшественников занимали разнообразные государственные посты. Кассиодор начал карьеру придворного панегириста в первом десятилетии VI века. После падения Остготского королевства Кассиодор, по-видимому, полтора десятилетия провёл в Константинополе, в 554 году удалился в родовое имение на юге Италии, где основал просветительский центр, монастырь Виварий, в котором занялся реализацией своей образовательной и культурной программы. В библиотеке Вивария имелись все основные произведения позднеримской христианской литературы, а также многие классические сочинения; в монастыре осуществлялись переводы с греческого языка, которым сам Кассиодор владел слабо. Последние труды — о правописании и исчислении даты Пасхи — написаны в 93-летнем возрасте.

Принципиальная обращённость произведений Кассиодора к современникам обеспечила популярность его трудов, его наследие широко использовали Павел Диакон, Беда Достопочтенный, Гинкмар Реймский, Алкуин, Рабан Мавр, Марсилий Падуанский. Традиция скриптория и школы Вивария были продолжены в Монте-Кассино и аббатстве Боббио.

(далее…)

encyclopaedia.bid